دکلمه های رضا پیربادیان

دکلمه های رضا پیربادیان

Email: pirbadian@gmail.com
دکلمه های رضا پیربادیان

دکلمه های رضا پیربادیان

Email: pirbadian@gmail.com

مخوان ای کولی پاییز!-نعمت میرزا زاده-دکلمه رضا پیربادیان

مخوان ای کولی پاییز!
 سرود سرد غمگینت
 
-در این بغض کبود شام-
 خروش خسته‌ی آه مرا ماند
 
به تصویر کبود جنگل سبز امید من
 که می‌سوزد چنین ناکام
 
مخوان ای کولی پاییز!
 غریو شیونت ای نوحه‌خوان دوره‌گرد کوچه‌های باغ
 
به سوگ برگ‌ریز نابه‌هنگام کدامین سبز امید است؟
 در این پاییز-در پاییز ماه و سال-
 
در این پرپر هزاران باغ
 در این هنگامه‌ی افشاندن پیوندها
 
از بیم تاوان گران‌باری
 ترا پروای بیجای کدامین طره‌ی بید است؟
 
مخوان ای کولی پاییز!
 مگر آداب سوگ و سوگواری را نمی‌دانی؟
 
و یا بر جنگل من،
 -آن برافرازنده قامت،
 
آن امید سبز،
 که آن‌سان سوخت
 
ناگاهان
 درون دوزخ مرداد-
 
می‌گریی؟

 مخوان ای کولی پاییز!..





دانلود دکلمه با صدای رضا پیربادیان


از تربت فروغ می آیم-اسماعیل خوئی-دکلمه رضا پیربادیان

از تربت فروغ می آیم،

تاریک،

هرگز ندیده بودم

ابری

چتر هزار پاره ی اندوهش را

بر غربت جماعت تنهایان

آنگونه مهربان بگشاید،

آنگونه پر نثار.

آیا

شیرین ترین تغزل وحدت را

در سوگ

باید گریستن؟

من مرگ را

از دور می شناسم.

آری،

ولی چگونه تواند بود

کان عطر بیکرانه نباشد؟

باور نمی کنم

کز تربت فروغ می آیم.

آن عطر پر حرارت بالغ

گویی هنوز نیز

"از انتهای هر چه نسیم است می وزد"

باور نمی کنم.

باور نمی کنم

این ابر گریه راست نباید باشد.





دانلود دکلمه با صدای رضا پیربادیان



پس زنده‌باد امید!-سید علی صالحی-دکلمه رضا پیربادیان

در ازدحامِ این همه ظلمتِ بی‌عصا
چراغِ راهم را از من گرفته‌اند
اما من
دیوار به دیوار
از لمسِ معطرِ ماه
به سایه‌روشنِ خانه باز خواهم گشت.
پس زنده‌باد امید!

در تکلمِ کورباشِ کلمات
چشم‌های خسته‌ی مرا از من گرفته‌اند
اما من
اشاره به اشاره
از حیرتِ بی‌باورِ شب
به تشخیصِ روشنِ روز خواهم رسید.
پس زنده‌باد امید!

در تحملِ بی‌تابِ تشنگی
میلِ به طعمِ باران را از من گرفته‌اند
اما من
شبنم به شبنم
از دعای عجیبِ آب
به کشفِ بی‌پایانِ دریا رسیده‌ام.
پس زنده‌باد امید!

در چه‌کنم‌های بی‌رفتنِ سفر
صبوری سندباد را از من گرفته‌اند
اما من
گرداب به گرداب
از شوقِ رسیدن به کرانه‌ی موعود
توفان‌های هزار هیولا را طی خواهم کرد.
پس زنده‌باد امید!

چراغ‌ها، چشم‌ها، کلمات
باران و کرانه را از من گرفته‌اند،
همه‌چیز
همه‌چیز را از من گرفته‌اند،
حتی نومیدی را

پس زنده‌باد امید





دانلود دکلمه با صدای رضا پیربادیان


هزار دشمنم ار می‌کنند قصد هلاک-حافظ-دکلمه رضا پیربادیان

هزار دشمنم ار می‌کنند قصد هلاک

گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک

مرا امید وصال تو زنده می‌دارد

و گر نه هر دمم از هجر توست بیم هلاک

نفس نفس اگر از باد نشنوم بویش

زمان زمان چو گل از غم کنم گریبان چاک

رود به خواب دو چشم از خیال تو هیهات

بود صبور دل اندر فراق تو حاشاک

اگر تو زخم زنی به که دیگری مرهم

و گر تو زهر دهی به که دیگری تریاک

بضرب سیفک قتلی حیاتنا ابدا

لأن روحی قد طاب ان یکون فداک

عنان مپیچ که گر می‌زنی به شمشیرم

سپر کنم سر و دستت ندارم از فتراک

تو را چنان که تویی هر نظر کجا بیند

به قدر دانش خود هر کسی کند ادراک

به چشم خلق عزیز جهان شود حافظ

که بر در تو نهد روی مسکنت بر خاک





دانلود دکلمه با صدای رضا پیربادیان



یله کن روی سینه ام لیلا-حسن روشان-دکلمه رضا پیربادیان

یله کن روی سینه ام لیلا، رمه های رمیده ی مو را
دوست دارم که گم شوم تا صبح، شب دنباله دار گیسو را

دست های مرا بگیر و ببر نرم نرمک کمی قدم بزنیم
بین این بافه های تو در تو، خلوت باغهای لیمو را

پرم از جاده جاده دلتنگی پرم از کوچه کوچه تنهایی
بنشین مویه مویه شانه کنم بافه ی گیسوان خوشبو را

خسته از روزهای دلتنگی شانه ام سهم گریه ات باشد
بعد زیر سرم تو بگذاری نازبالشت نرم زانو را

این تویی روبه روی این من مست، نازکانه نشسته ای به شراب
یا که ماه ایستاده در ایوان باز نازک گرفته ابرو را؟!

ای تمام پرندگان جهان تشنه ی گرمسیر پیرهنت

این منم بعد سالها دوری، آشیان باش این پرستو را




دانلود دکلمه با صدای رضا پیربادیان

کاش چون پاییز بودم-فروغ فرخزاد-دکلمه رضا پیربادیان

کاش چون پاییز بودم

کاش چون پاییز بودم

کاش چون پاییز خاموش وملال انگیز بودم.

برگهای آرزوهایم , یکایک زرد می شد,

آفتاب دیدگانم سرد می شد,

آسمان سینه ام پر درد می شد

ناگهان توفان اندوهی به جانم چنگ می زد

اشک هایم همچو باران دامنم را رنگ می زد.

 

وه ... چه زیبا بود, اگر پاییز بودم,

وحشی و پر شور ورنگ آمیز بودم,

شاعری در چشم من میخواند ...شعری آسمانی

در کنارم قلب عاشق شعله می زد,

در شرار آتش دردی نهانی.

نغمه ی من ...

همچو آواری نسیم پر شکسته

عطر غم می ریخت بر دلهای خسته.

 
پیش رویم :

چهره تلخ زمستان جوانی

پشت سر :

آشوب تابستان عشقی ناگهانی

سینه ام :

منزلگه اندوه و درد وبد گمانی.

 

کاش چون پاییز بودم






دانلود دکلمه با صدای رضا پیربادیان